Vandaag heeft mijn lieftallige eega de telefoon ter hand genomen, om de waterleidingmaatschappij te bellen. Dit alles geheel volgens de mail die we enkele weken geleden hadden ontvangen, met het verzoek om een week voor aankomst even te bellen om de aansluiting te regelen. Tromgeroffel… tataaaaa!! De mevrouw aan de telefoon wist zich zelfs nog de mail te herinneren! Kom daar maar eens mee aan in Nederland! Daarom, ter illustratie, een gefingeerd Nederlands gesprek:
tuut tuut…. “u bent verbonden met het waterleidingbedrijf.
Toets een 1 als u klant bent. Toets een 2 als u nog geen klant bent…”
2
“…en sluit af met een hekje”. Damn, ik had al getoetst…. even wachten en kijken wat er gebeurt…
“U hebt geen keuze gemaakt. Toets een 9 om terug te gaan naar het hoofdmenu…”
9
“… en sluit af met een hekje.”
#
(pauze)
“U heeft geen keuze gemaakt. De verbinding wordt nu verbroken.”
Ok, nog een keer proberen, nu rustig wachten tot de telefoonmevrouwcomputerstemdinges is uitgepraat…
tuut tuut…. “u bent verbonden met het waterleidingbedrijf.
Toets een 1 als u klant bent. Toets een 2 als u nog geen klant bent en sluit af met een hekje”.
2
“U bent nog geen klant. Helaas kunnen wij u niet te woord staan. U kunt via www.slechtwaterleidingbedrijf.nl een formulier downloaden en invullen. De verbinding wordt nu verbroken.”
tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut
Nee, dan Frankrijk! (en dan bedoel ik niet de EDF!). Dezelfde mevrouw die onze mail van bijna 3 weken geleden heeft beantwoord, krijgen we nu ook aan de telefoon. We worden NIET doorgeschakeld. We worden in 3 minuten met alles wat we willen weten geholpen! En de afspraak is direct gemaakt!
En toch…. dit is te makkelijk! Je gaat je toch dingen afvragen zo:
Zou zij de enige zijn die daar werkt?
Zouden wij soms de enige klant zijn?
Is het dan wel een goed waterleidingbedrijf?
Kunnen ze geen geautomatiseerde telefoonbeantwoordbelscriptmachine betalen?
Afwachten dus nog, maar voorlopig zijn wij blij! Wat wil je nog meer? Ik weet het! Dat de EDF ook zo wordt!