Vandaag is het inpakken geblazen. De afgelopen weken hebben we al van alles ingepakt en klaargezet om in de auto en aanhangwagen te doen. Over aanhangwagen gesproken: in plaats van een aanhangwagen te huren, hebben we er een gekocht. Boedelbak verkoopt 2e-hands aanhangwagens, van uit de verhuur. Vantevoren krijgen ze een servicebeurt, dus dat zit wel goed. Denk je dan. Niet dus.
Al bij de eerste stop, in Belgie, ruiken we een metaallucht, metaal tegen metaal. Een lichte geur, dus geen probleem. Bij de tweede stop is het al iets erger, en een half uur later, bij de eerste peage, is het einde oefening. Het lijkt erop dat de rem aanloopt. Het wiel is heet, de damp komt ervan af, en het stinkt een uur in de wind. Even twijfelen we. Wat gaan we doen? Rijden we door als de boel is afgekoeld, of bellen we de ANWB? Kijk, gisteren zaten we nog te twijfelen of we een Internationale Reis- en Kredietbrief zouden aanschaffen. Toch voor de zekerheid maar even de ANWB gebeld. We krijgen te horen dat het verstandig is ivm repatriering en evt afsleeptoestanden. Daarnaast moeten we eigenlijk een aanhangwagensupplement aanschaffen, om onze Europa-dekking ook voor de aanhangwagen te laten gelden. Na even dimdammen allebei aangeschaft, eigenlijk op het allerlaatste moment. “Zul je zien: als we het wel aanschaffen, dan hebben we geen problemen onderweg, en als we het niet aanschaffen, dan wel.” Maar nee, we hebben “geluk”, we hebben panne! Hoera! Die paar tientjes extra verzekering komen nu goed van pas!
De mevrouw van de ANWB Alarmcentrale in Lyon vertelt ons duidelijk wat we moeten doen en wat de gang van zaken is. We gaan rustig naar het kantoortje bij de peage, daar zit een vriendelijke mevrouw die ons aanhoort en een depanneur (panne-bedrijf), belt. Na ruim een half uur komt een vriendelijke jongeman ons helpen, stelt de rem van de aanhangwagen opnieuw af, en het is gefixed. Voor de zekerheid rijdt hij nog even voor ons uit, om bij de eerste afrit te controleren of het wiel niet weer opnieuw warm wordt, maar het is allemaal ok. Boedelbak, bedankt voor dit 2 uur durend oponthoud, en vooral: deze onveilige situatie! Een klapband zit in een klein hoekje, met alle shit van dien. De rekening van 165 euro volgt dus nog….
De winterbanden die ik drie dagen eerder onder mijn auto heb laten zetten, komen trouwens prima van pas. In de Ardennen is het gewoon winter, dikke lagen sneeuw komen dwarrelend uit de lucht vallen. Mooi gezicht, en met deze banden vind ik dat geen probleem. 12 uur later, bijna op de plaats van bestemming en in het donker, sneeuwt het alweer. Nu gaat alles gelukkig goed, geen gedoe met de aanhangwagen (behalve dat het licht zo nu en dan uit gaat…), en na ruim 15 uur rijden komen we veilig aan. Snel de auto uitpakken, de aanhangwagen komt morgen wel weer. Dat is toch het voordeel van het platteland: je kunt rustig je spullen laten staan, hier komt toch niemand
Nog even iets over de peage: ondanks dat onze aanhangwagen 2,10 m hoog is, en daarom in classe 2 zou vallen, hoeven we maar voor een classe 1 te betalen. Das toch weer bijna 15 euro uitgespaard
Tips:
- Schaf een Internationale Reis- en Kredietbrief aan
- Reis je met een aanhangwagen, dan is ANWB Europadekking met aanhangwagensupplement verstandig
- Neem de telefoonnummers mee van de ANWB Alarmcentrale
- Laat je aanhangwagen vooraf controleren!
- Stippel je route goed uit, dat kan ook veel in peage schelen
- Onveilige situatie? Twijfel niet, ga voor zekerheid en veiligheid!