Jammer.
Ondanks de goede hoop die we hadden, dat alles vlotjes leek te gaan bij het afsluiten van een nieuw contract bij EDF, heeft het niet zo mogen zijn. We hebben een vriendelijk mailtje terug gekregen, met de mededeling dat ze toch echt wat meer gegevens nodig hebben. Wat dan wel:
- het precieze adres. Logisch dat ze daarom vragen, maar er is bij ons Franse optrekje GEEN straatnaam en GEEN huisnummer aanwezig. Leg dat maar eens uit aan een gebureaucratiseerde conseiller van d’EDF. Waarschijnlijk zit hij of zij zelf aan bureaunummer 12a, rij 3b, vloer 5, van gebouw 12, in regio 3. In Frankrijk. Kijk, dan is het makkelijk. Geen naam nodig, geen telefoonnummer, niks van dat al, gewoon het bureaunummer vermelden en het komt allemaal dik in orde. Zelfs als ik het serienummer van zijn bureau zou weten, zou het aankomen denk ik.
- de naam van de vorige bewoner. Nou weten we dat toevallig wel! Sterker nog, in onze eerdere mail hebben we die naam al vermeld! Scroll even naar beneden in je mail, en je weet het! Zelfs in de mail die we terugkrijgen, staat die naam vermeld…. zucht….
Maar gelukkig, er zijn andere mogelijkheden, driewerf hoera!:
- we kunnen inloggen op onze ‘Espace Client’ op de website…. hmmmm, een soort ‘Mijn EDF’ dus, maar wellicht moet je daar eerst klant voor zijn bij EDF, misschien…????
- we kunnen bellen, en dan alsnog een keer zeggen dat we geen straatnaam en huisnummer hebben…. zouden ze iets hebben aan Google Maps? En dat we dan zeggen: “daar is het!” ?
Nou weten we toevallig dat er in Frankrijk meerdere huizen zijn zonder precies adres, zonder straatnaam, zonder huisnummer. Ik noem een voorbeeld: onze buren in Frankrijk! En die hebben toch echt elektriciteit! Zij wel! Maar ja, zij woonden daarvoor ook al in Frankrijk, dus ze waren al client d’EDF. Lekker makkelijk, zo kan ik het ook, geen uitdaging aan! Nee, dan wij, wij krijgen wat we wilden: uitzoekwerk, niet meer alles van een leien dakje, geen voorgeprogrammeerde typmiep die alles meteen goed doet. Daar was het ons allemaal om te doen, dus mij hoor je niet klagen!
Echt niet!
Tips dan maar:
- begin op tijd
- begin eigenlijk nog iets eerder
- elk begin is moeilijk
- waar je aan begint, moet je ook afmaken
- maar vooral: bezint eer ge begint