Koers op Frankrijk

Verhuizen naar Frankrijk: Wetenswaardigheden, feiten, verhalen en tips

Koers op Frankrijk header image 2
Realisatie website: ScorgIT eurl

Auto invoeren in Frankrijk – wat heb je nodig?

August 26th, 2009 door Tom Nieuwenhuis · 10 reacties

Ondanks vele slopende, ellenlange bureacratische-horrorscenario’s die op internet te vinden zijn, van Nederlanders die tevergeefs trachtten hun geliefde Nederlandse auto in Frankrijk in te voeren, hebben ook wij de stap gewaagd om onze auto in te voeren. Dat wil zeggen, te beginnen bij de eerste, een Franse, een Renault Clio. De tweede, een niet-Franse Ford Focus, moet nog, maar hopelijk gaat dat net zo soepel als de eerste!

Deze posting is de eerste in een serie van 3. Anders wordt het wel heel veel lezen in 1 keer. De postings zijn opgesplitst in:

1. Wat heb je nodig?
2. Een stappenplan
3. De praktijk

Stap 1 – Wat heb je nodig?

Goed, om een auto in te voeren heb je een aantal dingen nodig:

  1. een Certificat de Conformité
  2. Een bewijs van inschrijving in de Franse gemeente waar je huis staat
  3. Een bewijs technische keuring (controle technique), uitgevoerd in Frankrijk, niet ouder dan 6 maanden
  4. De originele factuur uit Nederland
  5. Het originele Nederlandse kentekenbewijs en een kopie hiervan(!)
  6. Een quitus fiscale, af te halen bij de impots
  7. Een identiteitsbewijs
  8. Een ingevuld formulier voor de aanvraag van een carte grise (kentekenbewijs op zun Frans): Demande de certificat d’immatriculation d’un véhicule

Maar wat houden al die documenten nou in? Het ene spreekt voor zich, het andere misschien niet, daarom nog meer info, over wat het is, en hoe je eraan komt.

1. Certificat de Conformité: een schriftelijk bewijs van de fabrikant, waarin staat dat het een normale auto is. Ook al is die auto ooit in Nederland verkocht, wat m wellicht voor Fransen verdacht maakt. Door te bellen naar de fabrikant of importeur, kun je een dergelijk documentje met een dag of 10 eenvoudig toegestuurd krijgen. Kost je wel 140 euro, maar goed, dan heb je ook wat. 2 A4′tjes om precies te zijn :-)
tip!Op www.eurococ.eu kun je eenvoudig een Certificat de Conformité aanvragen. Eerlijk gezegd heb ik het niet geprobeerd, maar volgens de site is het appeltje-eitje!
2. bewijs van inschrijving: ok, voor ons is het het 1e huis (dus niet een 2e huis), dus misschien is het voor ons iets makkelijker om een bewijs van inschrijving te krijgen. Gewoon even langs gaan bij de plaatselijke Mairie.
3. technische keuring: de controle technique is min of meer vergelijkbaar met de Nederlandse APK. Elke twee jaar moet je auto in Frankrijk gekeurd worden. Daarna heeft men 2 maanden de tijd om eventuele problemen te (laten) verhelpen en de auto wederom te laten keuren. Uiteraard moet een auto goedgekeurd zijn om m in te kunnen voeren. Ik ga het ff niet hebben over hoe sommige Franse auto’s toch door die keuring heen komen, want dat is me soms een raadsel…
4. originele factuur: goed bewaren dus, die Nederlandse factuur! Ook al is je auto 10 jaar oud (of meer), je hebt m nodig!
5. originele kentekenbewijs: tja, dat spreekt voor zich lijkt me… heb je die niet? Dan mag je ook in Nederland niet rijden…. Vergeet ook niet een kopie hiervan te maken, want dat heb je later nog nodig om op te sturen naar het RDW!
6. quitus fiscale: dat is iets nieuws voor ons. Het komt erop neer dat je bij het belastingkantoor een bewijs ophaalt dat de auto van jou is, en niet binnen de laatste 6 maanden is gekocht. Is dat wel het geval, dan moet je belasting gaan betalen, invoerrechten eigenlijk. In ons geval gaat het om auto’s die al langer in ons bezit zijn, dus wederom gelukkig geen probleem. Meld dit wel even bij je aanvraag, anders wordt er een ander formulier ingevuld: een formulier om een in het buitenland nieuw gekochte auto naar Frankrijk in te voeren! In dat geval moet je dus betalen!
7. identiteitsbewijs: je Nederlandse paspoort. Soms worden er 2 identiteitsbewijzen gevraagd, dus neem ook je rijbewijs mee (maar de kans is groot dat je dat toch bij je hebt als het over auto’s gaat :-) )
8. aanvraagformulier carte grise, Demande de certificat d’immatriculation d’un véhicule: die haal je bij de prefecture in de grote stad. Wederom moet je erop letten dat je niet het formulier vraagt om een nieuwe auto te registreren, maar dat het om je eigen auto gaat die je meeneemt naar Frankrijk.
tip!Op www.carte-grise.org vind je een hele hoop info over het aanvragen van een carte grise. Je kunt hier ook het aanvraagformulier downloaden! Je hoeft trouwens niet alles in te vullen, dus even vragen bij de prefecture wat wel en niet, kan je een hoop tijd schelen.

Ok, heb je alles? Dan kun je door naar stap 2 – het stappenplan!

→ Zegt het voort, of print (maar denk aan het milieu), of mail, of bookmark...
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Print
  • PDF
  • email
  • Google Bookmarks
  • Live

Gelachen? Gehuild? Herkenbaar? Juist niet herkenbaar? Nuttig?

Help ons dan om dit blog voort te zetten!

Hoe? Simpel. Klik op de donate-knop hieronder en volg de aanwijzingen van PayPal.

Wij danken je bij voorbaat voor je bijdrage, hoe klein of groot ook!

Tags: Tips en tricks · Voorbereidingen · auto

10 reacties tot nu toe ↓

  • 1 Joeri De Bonnaire // Sep 3, 2009 at 16:59

    Wat moet je doen en heb je nodig om een nieuwe aangekochte wagen in te voeren naar Frankrijk (vanuit Belgie)

  • 2 Tom Nieuwenhuis // Sep 5, 2009 at 09:37

    Beste Joeri,

    Dat zou ik je zo niet kunnen zeggen. Bij het kantoor van de impots moet je in elk geval een formulier laten invullen voor het invoeren van die nieuwe auto. Zie punt 6 in de lijst hierboven. Aangezien het bij ons om een auto ging die al in ons bezit was, ging het vrij makkelijk. Ook bij de prefecture wordt men iets zenuwachtiger als het om een nieuwe auto gaat. Het beste kun je even contact opnemen met de prefecture, want als het goed is hebben die een lijstje waarop staat wat je allemaal nodig hebt.

    Groet en succes!

    Tom

  • 3 Jan // Oct 3, 2010 at 12:47

    Bewijs van inschrijving in een Franse gemeente?
    Frankrijk heeft geen Gemeentelijke BasisAdministratie en dus bestaat een dergelijke inschrijving helemaal niet. Je kunt hooguit aan de burgemeester vragen om te verklaren dat jij verklaart dat je daar woont, maar het is een nutteloos papier wat je ook niet nodig hebt. Neem gewoon een factuur mee van de EDF, France Telecom of watermaatschappij, dat is veel gebruikelijker als ‘justicatif de domicile’.

    Voor een auto jonger dan 4 jaar kun je de CT uiteraard overslaan.

  • 4 Tom Nieuwenhuis // Oct 21, 2010 at 06:51

    Dat klopt. Er is geen GBA, maar je kunt wél een officieel bewijs van inschrijving vragen. Dat is niet iets uitgeprints uit een nationale database, maar gewoon een vodje met handschrift. Dus inderdaad: een factuur van de EDF heeft in Frankrijk meer waarde of zeggingskracht dan zo’n bewijs van inschrijving.

  • 5 Tim Veenstra // Feb 23, 2011 at 09:04

    Ik rij ook in een -vanuit NL- ingevoerde auto.
    Probleem is dat als je met NL rijbewijs blijft rijden, de gendarmerie bij een bekeuring moeilijk gaat doen omdat er geen punt vh rijbewijs af gehaald kan worden. Ik ben 2x gesommeerd het om te zetten naar Frans rijbewijs, tenzij ik kan “aantonen” dat ik minder dan 180 dagen per jaar in Fr. ben.
    In NL rijden met de Franse auto kan problemen geven als je nog in NL staat ingeschreven, en zeker als er nog BPM plicht op de auto zit.
    Hopend hiermee een nuttige aanvulling gegeven te hebben. Vr Gr Tim

  • 6 A de sousa // Jun 3, 2012 at 14:31

    hallo, ik ben Amaro wil graag weten hoeveel kost de invoer in frankrijk als de Auto is minder dan 6maand is gekocht of net gekocht, hoeveel moet ik daar betalen? graag hoor van uw

  • 7 Tom Nieuwenhuis // Jun 4, 2012 at 07:35

    Hallo Amaro,

    Dat kan ik je helaas niet zo vertellen. Zie ook mijn eerdere antwoord aan Joeri hierboven. Je moet even de prefecture bellen van het departement. Ik neem aan dat het zelfs per auto kan verschillen, afhankelijk van gewicht, klasse, vermogen (gok ik).

    Succes, en als je meer info hebt, feel free om het hier neer te zetten!

    Tom

  • 8 jan spaak // Jan 30, 2013 at 14:12

    hallo
    ik ben ook al een half jaar bezig en heb alle papieren en steeds als ik weer kom hebben ze net weer een ander formulier nodig, ik wordt van de kastje naar de muur gestuurt maar een carte gris zit er voorlopig niet in
    een grote burocratie noem ik dat,
    waarschijnlijk gaat het nog wel een groot aantal maanden duren voor ik dit heb met steun van een ass. sociaal etc

    appeltje eitje kun je dus weldegelijk vergeten

  • 9 Folkert // Nov 8, 2013 at 20:09

    Beste,
    Hoe zit het met dat “originele factuur uit Nederland”? Ik heb al wat tweedehands auto’s gekocht waar geen factuur bij zat…
    Groet
    Folkert

  • 10 Tom Nieuwenhuis // Nov 12, 2013 at 09:04

    Goeie vraag,
    Wat ik zou doen, is alsnog bij de verkoper een factuur vragen. Officieel is dat natuurlijk niet, maar misschien snapt de ambtenaar ook wel dat je soms gewoon particulier een 2e-hands auto koopt. Wellicht heeft die verkoper nog de originele factuur, die zou je dan kunnen vragen.

    Groet en succes,
    Tom

Plaats een reactie